live the life you have imagined

.

søndag 21. august 2011

hjemmebakt knekkebrød

mmm..

Nå har vi kost oss med kveldsmat her i hiet. Nybakt knekkebrød og eggerøre er ikke feil avslutning på helgen!
Jeg og min gode venn Silje har brukt kvelden på å prøve en ny oppskrift på knekkebrød, denne inneholder egg som gir mer proteiner. Det liker vi!


Du trenger:
2 dl solsikkekjerner
2 dl gresskarkjerner
1dl linfrø
1dl sesamfrø
2 egg
2ss kokos olje
1/2 ts himalayasalt
2 ss krydder, gjerne persille eller basilikum (Vi brukte persille)

Bland alt i en bolle, og klem ut på bakepapir. Klem så tynt du får det uten kjevle (det fester seg gjerne til kjevler og etterlater hull i knekkebrødet.
stekes på rist på 165 grader i 35 minutter, slipp gjerne ut litt damp nå og da, så får du et sprøere knekkebrød :)

Her er kokosoljen. Den får du på helsekosten og den koster ca 200kr. Det er kaldpresset olje, og du kan bruke den til baking, som erstatning for smør på knekkebrødet/ skiven, som pålegg og gjerne som kosttilskudd. Når jeg kjøpte den fikk jeg med et hefte med mange gode oppskrifter.



Forslag til godt pålegg:
Egg, sunt og godt og du kan variere med alt fra speilegg, eggerøre og omelett til kokt egg.
Ellers kan jeg anbefale Balta. Balta er en blanding av avocado, olivenolje og litt salt. Mos avocadoen med gaffel og "slump" i med litt olje, så den får en kremet konsistens. Tilsett salt etter ønske, jeg tror jeg bruker en liten klype. Balta er kjempe godt med gulost over, eller agurk.

Da er det kveld i hiet. God natt :)

1 kommentar:

  1. Hjemmelaget knekkebrød er knallgodt! Når man først har prøvd det så blir aldri kjøpt knekkebrød det samme igjen :) Ønsker deg en fabelaktig fredag!

    SvarSlett