live the life you have imagined

.

søndag 20. februar 2011

Bakedag

Søndag betyr veldig ofte lukten av nybakt, her i hiet, og idag var intet unntak.
Dagens bakst var Vegaboller:


på bildet over ser de nesten ut som rundstykker, men de har mer fasong som horn.

mmm, nå lukter de godt av nybakt og kardemomme, her kommer oppskriften:

ingredienser:
125gr smør
1pk fersk gjær
3dl helmelk
0,5 ts salt
1dl sukker
2ss kardemomme
8dl hvetemel

fyll:
2ss kardemomme
75gr smør
5,5 ss sukker
1,5 ts vaniljesukker

topp med:
pensling av vispet egg
strø over sukker og kardemomme

to do:
smelt smøret i en kjele, tilsett melken. ved 37 grader smuldrer du i gjæren. resten som skal i deigen slumper jeg i. (sikkert ikke den måten å gjøre dette riktig på)
heves i min. 1 time.
mix sammen fyllet, kjevle ut deigen som to pizzabunner (avlange). Smør fyllet jevnt utover, og rull de sammen. del de i emner på ca 6cm, og penste og strø på sukker og kardemomme.
enkelt som bare det.
dtekes på 225 grader i 15- 20 grader.

og så er det bare å kose seg
god kveld.

Marita

1 kommentar:

  1. Mmmmmmmmmmm så virkelig godt ut Marita. Skkullet tatt meg en tur opp i Cam collets i kveld skjønner jeg hehehehe. flink du, Jeg baker jo aldri.

    Kos deg så ses vi i morgen.

    Klem fra Grethe

    SvarSlett